С наближаването на президентските избори в САЩ през 2024 г. дълбоките фалшификати, особено политическите реклами, генерирани от изкуствен интелект, са под микроскоп. Вследствие на това технологичните гиганти Meta и X се сблъскват с проверки от страна на законодателите, които изискват по-голяма прозрачност.
Въпреки това Google вече се ангажира с етикетирането на измамно политическо съдържание, генерирано от изкуствен интелект. Затова сега законодателите търсят отговори от X и Meta защо не са последвали примера им. Освен това отговорността за запазване на интегритета на демократичните процеси лежи в голяма степен върху тези платформи, като се има предвид техният огромен обхват.
Загриженост на Конгреса
Демократичните лидери Ейми Клобучар от Минесота и Ивет Кларк от Ню Йорк изразиха тревогите си, като изпратиха писмо до Марк Зукърбърг от Meta и Линда Якарино от X.
Основното им твърдение в писмото е потенциалната вреда, която неконтролираните политически реклами, генерирани от изкуствен интелект, нанасят на неприкосновеността на свободните и безпристрастни избори. Важно е да се отбележи, че те подчертават необходимостта от проактивни мерки, особено с приближаването на изборите през 2024 г.
В разговора си с Асошиейтед прес Клобучар доразви спешността на въпроса. Тя каза: „Ясно е, че това е технологично възможно.“ Тя постави под съмнение нежеланието на интернет магнатите да приложат превантивни мерки, като попита: „Не можете ли да направите това? Защо не се ангажирате с тази дейност?“
Регулаторни мерки в процес на подготовка
Освен това законодателите не се стремят само към доброволно спазване на правилата. В процес на разработване са законодателни мерки. Законопроектът на Камарата на представителите на Кларк предлага задължителни откази от отговорност върху предизборните реклами, променяни от изкуствен интелект. Освен това сенатската версия на Клобучар има за цел да засили този стандарт.
Решителната позиция на Google обаче задава еталон. От средата на ноември тя се ангажира да обозначава ясно предизборните реклами, променени с изкуствен интелект, в своите платформи, включително в YouTube. Този мандат ще се прилага в САЩ и други страни, където Google контролира предизборните реклами.
Мета обаче понастоящем няма специална политика за политическо съдържание, базирано на изкуствен интелект. Тя обаче забранява използването на манипулирани аудио или визуални материали за разпространение на дезинформация.
Двупартиен законопроект на Сената, чийто съавтор е Клобучар, обещава да въведе строги правила. Предложеният регламент има за цел да забрани „материално подвеждащото“ съдържание, генерирано от изкуствен интелект, свързано с федерални претенденти, въпреки че пародиите и сатирите са изключения.
Реалността на ИИ в политиката
Потенциалните последици от нерегулираните дълбоки фалшификати на ИИ са тревожни. Фалшива реклама на Националния комитет на Републиканската партия показа една антиутопична Америка, изобразяваща сцени на хаос и паника. Подобни подвеждащи изображения, съгласно предложените разпоредби, ще бъдат забранени. По същия начин под скенер ще попаднат и изфабрикувано изображение на Доналд Тръмп и д-р Антъни Фаучи, както и измислено видео на сенатор Елизабет Уорън.
„Как изобщо ще разберете разликата?“, попита Клобучар, подчертавайки сериозността на ситуацията.
Въпреки нарастващата загриженост, някои смятат, че появилите се досега дълбоки фалшификати все още не са успели да повлияят дълбоко на настроенията на избирателите. Ари Кон, адвокат в TechFreedom, твърди, че решението за истината в политиката трябва да принадлежи на избирателите.
Независимо от това, след като на 16 октомври изтича срокът за публични коментари по петицията за регулиране на дълбоките фалшификати, генерирани от изкуствен интелект, е очевидно, че този въпрос привлича вниманието, което заслужава. Нещо повече, колективната надежда е да се осигури бъдеще, в което технологиите укрепват, а не подкопават демократичните принципи.